tisdag 24 april 2012

Huggormsdiet..

Idag har jag varit ovanligt pigg faktiskt och arbetsdagen har gått i ett flygande fläng. Lika intensivt som vanligt men med förnyad energi så har det känts positivt intensivt. Idag skulle barnen skriva en faktatext om gråsälen och vi hade en stund innan när vi pratade om sälar i allmänhet och vad de redan kände till. Vi repeterade också vad en faktatext är och lite annat sådant som hör till. Jag läste den faktatext som vi skulle utgå ifrån högt och gick samtidigt igenom ord och annat intressant som dök upp. Där stod att sälens unge heter kut och att den är vit i början.
Jag: Varför tror ni att kuten är vit? Kan det finnas någon orsak till det?
Barnen kom fram till att det nog berodde på att den inte skulle synas i snön så att inte rovdjuren åt upp den.
Jag: Vilka rovdjur tror ni äter sälar då?
Barnen funderade och hade olika förslag. Sen lös en elev upp och sa med eftertryck:
- Huggormen!

Efter att ha rett ut begreppen så fortsatte vi med att göra tankekartor och skriva egna faktatexter med bilder till. Jag har för min del haft ganska roligt inom mig hela dagen åt denna kommentar. De är ju för härliga!

                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar