torsdag 26 april 2012

Läsläxan

Denna veckan har jobbat med läsläxan på ett nytt sätt. I vanliga fall går jag runt och lyssnar på var och en medan övriga läser bänkbok eller gör en läsförståelse. Denna timmen brukar vi dela gruppen i två så att de som är lite svagare i läsningen går iväg. Därför var det inga problem att istället dela in eleverna i grupper på 3-4 och låta dem läsa upp läsläxan för varandra. De skulle inte läsa hela utan välja en sida som de läste högt och då inte samma som någon annan. Sedan fick de välja den sida som de i gruppen tyckte bäst om och diskutera varför. Därefter valde de ut en mening som de tyckte särskilt bra om och pratade om varför just den meningen var bäst. Slutligen fick de berätta för de andra grupperna om sina val och tankar. Barnen tyckte att det var jätteroligt och gav sig in i uppgiften med liv och lust. Det blev bikupa i klassrummet och jag som lärare gladde mig i mitt lärarhjärta åt engagemanget och glädjen hos barnen. Nästa gång kanske de får leta substantiv, adjektiv och verb och göra egna tokiga meningar. Kanske får de diskutera innehåll eller personer. Möjligheterna är många. 

                                     Kreativ läsning för kreativa tankar.

1 kommentar: