Det här blogginlägget ingår i Centrum för lättlästs bloggstafett om språk, makt och demokrati. Centrum för lättläst arbetar för allas rätt till litteratur, nyheter och information utifrån var och ens förutsättningar. Mer information om bloggstafetten och fler blogginlägg hittar du på Centrum för lättlästs hemsida.
För mig handlar språk, makt och demokrati om allas rätt till
att få upptäcka hur rikt och fantastiskt roligt språket kan vara. Det handlar
också om allas rätt till att få upptäcka läsandets glädje, känslan av att
försvinna in i en berättelse fullständigt uppslukad. Läsning är en hel värld av
upptäckter och upplevelser som bara väntar!
För somliga faller det sig så lätt. Läsinlärningen går som
på räls och man ser på bokstäver, ord och meningar med nyfikenhet och glädje.
Upptäcker att meningar blir till ramsor, sagor, berättelser och böcker. För
somliga avlöser den ena boken den andra och det blir aldrig tråkigt.
För andra är det en kamp från början. De där bokstäverna är
en olöslig gåta och det känns som en omöjlighet att få någon ordning på dem.
För andra blir läsning en ständig kamp och en pina under hela skoltiden. Eller
så tycker man bara att det är tråkigt och meningslöst. För andra kanske den där dörren in i läsandets
magiska värld aldrig öppnas.
Hur hjälper vi dem att få upp den dörren på vid gavel? Hur
hjälper vi dem att äga läsningen och dess glädje?
Vi måste på alla sätt och med alla medel vi har arbeta för
att alla får möjlighet att lyckas. Det finns både resurser och kunskaper.
Läsning betyder inte bara tjocka böcker och att man läser med ögonen. Låt
barnen få uppleva språket på många olika sätt och med flera av sina sinnen.
Högläs väl utvalda böcker med inlevelse och engagemang, skapa atmosfär omkring
högläsningen med lite dämpad belysning och levande ljus eller lyssna på en
ljudbok uppläst av en författare. Omge dem med skönlitteratur av olika genrer
och med olika mycket text. Prata om böcker tillsammans, berätta vad ni har läst
eller varför inte läsa en gemensam bok och uppleva den tillsammans? Många
böcker idag finns ju även i lättläst variant för de som behöver det.
Lek med språket och alla dess möjligheter. Leta intressanta
ord, skapa egna knasiga ord eller varför inte ett hemligt språk? Undersök orden
och fundera på varför det heter så och var det kommer ifrån. Hur har orden
förändrats? Vad sa man förr? Vad tror barnen att man säger i framtiden?
Se till var och ens behov. Vad behöver just det här barnet
för att lyckas eller för att upptäcka glädje i läsning? Jag är övertygad om att
det finns en nyckel till läsglädje hos var och en, det gäller bara att finna
den! Är svårigheterna stora så kanske nyckeln är att få läsa och uppleva
böckerna med öronen genom ex. vis ljudböcker. Fungerar inte det ena så prova
något annat!
Avslutningsvis så innebär makt för mig i det här
sammanhanget att äga språket och att dörren till böckernas värld står på vid
gavel.
Nu vill jag lämna över stafettpinnen till en annan bloggare som ska fortsätta debatten. Nästa bloggare är Ola på http://emmabodabibliotek.wordpress.com/
Härligt skriv, Ina! :)
SvaraRaderaTack Magda :)och framförallt tack för att du pushar till nya utmaningar!
SvaraRadera