måndag 30 april 2012

Träna hund.

Idag följde jag med syrran till Brukshundsklubben för premiär på valpkurs med hennes schäfervalp Zoya. Det var såå kul att följa med och en riktig nostalgitripp. Förr brann jag för att träna hund och gick många kurser därute. Mest var det lydnad som intresserade men det blev viltspår och lite annat också. Det var tider det;)! När jag kom hem var jag inspirerad och satte igång att träna med min lilla cavaliertik Mollie. Hon är bara 4 år men hör bara höga ljud så det blir träning med visselpipa och handsignaler. Jag har bara haft henne sedan hon var tre och jag har inte lagt så mycket energi på att lära henne saker utan hon har mest bara varit familjehund. Förut har jag inte vågat släppa henne när jag har gått runt sjön i samhället eftersom hon inte hör när jag ropar, men med visselpipan gick det utmärkt! Hon skuttade runt alldeles salig över detta nya fantastiska! Hon är ju alltid lös i skogen men där är det ju inte så mycket folk i omlopp. Efter det tränade vi sitt, ligg och stanna kvar med handsignaler och hon snappade snabbt vad matte ville (sen var hon ju vääldigt sugen på godisbiten också förstås). Det är en sak att träna inne eller i lugn miljö, men i en miljö med många störningsmoment (andra hundar osv) kanske det blir trixigt att få hennes uppmärksamhet. Vi får se..en sak i taget:).

Söt som socker är hon min lilla Mollie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar