måndag 13 augusti 2012

Roat mig

Jag har länge funderat på att göra en klassblogg med eleverna. Jag har surfat runt, läst, begrundat och kommit fram till att det verkar krångligt..lagt det på hyllan igen. Igår tänkte jag att det är ju bättre att prova. Jag kanske kommer fram till hur det fungerar under processens gång liksom. Det är ju precis som med barnen, man lär bättre om man prövar och är aktiv än om man bara sitter och läser!

Webbstjärnan har jättebra instruktioner för wordpress så jag började där. Någon gång i ett fjärran så kanske man kan delta med klassen i tävlingen men det känns låååångt dit än! Nästa steg var då att göra en blogg i wordpress och sen helt enkelt praktiskt pröva sig fram. Nuvarande aktuella problem är hur jag ska göra för att eleverna själva ska kunna registrera sig så jag slipper sitta och lägga in en och en. Det står så tydligt och bra på webbstjärnans hemsida men jag hittar ju inte motsvarande på bloggen:(! Nåväl, det löser sig väl med tiden.
Nu är i alla fall grunden lagd och bloggen skapad. Nästa steg är att presentera den för arbetslaget och se vad de tycker om det hela...i värsta fall kan jag ju testa den i bara något ämne till att börja med. Det finns såna oändliga möjligheter till lärande i detta, både för lärare och elever! Det uppstår hela tiden nya frågor som spänner allt ifrån hur sidan ska utformas och HUR jag får den som jag vill till hur gör man för att lägga in elevernas arbeten osv osv osv....hur spännande som helst!
Ha en fortsatt bra dag...jag får nog fortsätta fundera på detta :)!

2 kommentarer:

  1. Du ser! Det var DEN lediga dagen, det! Heja dig! Jättebra idé, ju! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och riktigt roligt är det! Bara hoppas att inspirationen håller i sig när vi kommer igång också:).

      Radera